Skip to main content

Den 26. September 2024 ble det gjennomført en omfattende evakueringsøvelse av tårnkranførere hos Implenia AS. Øvelsen, som fant sted ved Fornebubane-prosjektet, ble gjennomført i samarbeid med Wolffkran og DownRight. Under ledelse av HMS-ansvarlig Sunniva Hamsund ble det simulert en nødsituasjon der en gravemaskin ved foten av kranen tok fyr.

«Realistiske øvelser som denne er avgjørende for å sikre at alle involverte vet nøyaktig hva de skal gjøre i en nødsituasjon»

-Sunniva Hamsund, HMS-Ingeniør for Implenia Norge

Foto DownRight: HMS Ingeniør og ansvarlig for evakuerings-øvelsen Sunniva Hamsund, står her på en av de to Wolffkranene til prosjektet.

I simuleringen tok brannen å blokkerte den ordinære evakueringsruten via stigen.

Øvelsen var en suksess. Mange av Implenia sine ansatte fikk prøve seg på egenredning fra den 30 meter høye tårnkranen. Hele 17 av deres ansatte på dette prosjektet har i skrivende stund tatt vår gratis E-læring på utstyret.

Formålet med øvelsen var å teste både utstyr og prosedyrer for en rask og sikker evakuering. Kranføreren fikk beskjed fra bakken om å evakuere. Ved hjelp av det automatiske rappelleringsutstyret i krana, kunne kranføreren komme seg fra kranstolen og trygt nede på bakken på kun fire minutter!

Effektiv evakuering under realistiske forhold

Video: Frank Kvam / Wolffkran. Fra øvelsen. Anders Kanten fra DownRight rappellerer ned fra tårnkrana mens han ser på stoppeklokka. Videoen viser reell riggetid for utstyret, etter kranfører går ut på kranarmen. Tauet som allerede henger der er en sikkerhetsline. Vi bruker alltid dobbel sikring på øvelser. Nedsenkingen går automatisk med en hastighet på 0,9 meter i sekundet.

Dette er en betydelig kortere tid enn de 12 minuttene det normalt tar for brannvesenet bare å ankomme stedet, etter å ha mottatt melding om en hendelse. Sunniva Hamsund som hadde regien på øvelsen, uttalte at: «Realistiske øvelser som denne er avgjørende for å sikre at alle involverte vet nøyaktig hva de skal gjøre i en nødsituasjon».

Likte du filmen over? Se den i VR fra kranførers perspektiv her.

Fornebubanen: Et enormt infrastrukturprosjekt

To stykk Wolffkraner på Implenia`s KD2 prosjekt «Fornebubanen». Du kan også se en person senke seg ned til venstre for sola.

Øvelsen ble gjennomført som en del av sikkerhetsarbeidet på Fornebubane-prosjektet, hvor Implenia AS har en nøkkelrolle. Implenia Norge vant kontrakten for K2D Skøyen – Vækerø. Den nest siste parsellen for den nye T-banelinjen, til en verdi av cirka 1,3 milliarder kroner.

K2D-segmentet inkluderer byggingen av en ny T-banestasjon på Skøyen og 1,8 kilometer toveistunnel under et tett urbanisert område. I tillegg vil det bygges en rømningstunnel på Bestum. Prosjektet startet opp i 2023 og er forventet ferdigstilt i 2025. Denne kontrakten er en av de siste store delene av Fornebubanen, som totalt vil gi en betydelig oppgradering av kollektivtilbudet i Oslo-området.

Implenia har allerede vist sin ekspertise ved å bygge den første parsellen, K2A Fornebu – Lysaker. Denne nærmer seg ferdigstillelse mot slutten av året. Erfaringen fra dette arbeidet vil være verdifull når de nå går videre med K2D-prosjektet. Evakueringsøvelsen viser også hvordan Implenia setter sikkerhet i høysetet, både for de ansatte og for prosjektets fremdrift.

Redningsutstyr på flere nivåer

Redningssekk for tårnkraner
Redningssekken kan redde to personer på likt fra en hvilken som helst tårnkran. Alternativt inntil 100 mennesker ved at de senker seg ned annenhver gang.

I tillegg til å ha redningsutstyr i tårnkranene, har Implenia også valgt å utstyre personkurver og lifter med redningssekker. Dette betyr at det totalt finnes seks redningssekker tilgjengelig på anlegget. Dette gir flere evakueringsmuligheter og økt fleksibilitet i en nødsituasjon. Ved å spre redningsutstyr til flere steder og redningscontainere på hele anlegget, sørger Implenia for at alle som jobber i høyden alltid har tilgang til sikker og effektiv evakuering. Dette gjelder uansett hvor de befinner seg på anlegget.

Implenia`s effektive grep gjør dette til en av de tryggeste arbeidsplassene i hele Norge, for alle ansatte som arbeider i høyden.

Trygghet og effektivitet i høyden

Evakueringsøvelsen ved tårnkranen på K2D-prosjektet viser tydelig hvor viktig det er å ha gode rutiner og utstyr på plass for å håndtere uforutsette hendelser.

Takket være det gode samarbeidet mellom Implenia, Wolffkran og DownRight, samt HMS-ansvarlig Sunniva Hamsunds detaljerte planlegging, ble øvelsen en suksess. Dette gir økt trygghet for alle som jobber i høyden på prosjektet.

Hamsund tok ekstra grep ved å få med flere av sine kollegaer på øvelsen. Slik vil både ansatte på bakken og i administrasjon selv har erfaring og kompetanse på utstyret. Dette kan være livreddende kunnskap hvis Hamsun selv ikke er på prosjektet ved en hendelse, eller hvis ledelsen må assistere i å evakuere for eksempel en bevisstløs kranfører.

evakuering i fra personellkurv
Foto: DownRight. HMS-Ingeniør Sunniva Hamsund demonstrerer hvordan en ansatt raskt og enkelt kan redde seg selv ned fra en personkurv som henger i tårnkran. Instruktør Dag Reynolds observerer ovenfra. Den erfarne kranføreren Terje Lervåg fra Kranfører AS utførte selve løftet av kurven.

«Det har vist seg krevende for kunden å selv finne en løsning som er innenfor alle lover, forskrifter og standarder. Derfor gjør vi det veldig enkelt for kunden å velge Wolffkran, hvor alt er i orden fra dag 1». – Frank Kvam, Wolffkran Norge

En rollemodell for byggebransjen

Kontrollingeniør Solveig Kolstad firte seg ned som representant fra byggherre Oslo Kommune. Kollega og Kontrollingeniør Johnny Berger var også med på øvelsen som observatør.

Sikkerhet på arbeidsplassen er et felles ansvar. Implenia viser gjennom sitt sikkerhetsarbeid hvordan en kombinasjon av realistiske øvelser, riktig utstyr og godt samarbeid kan redde liv. Dette kan være kritisk når sekunder teller.

Den vellykkede øvelsen er et godt eksempel på hvordan bygg- og anleggsbransjen kan gjennomføre effektive sikkerhetstiltak for å beskytte sine ansatte. Selv i de mest utfordrende arbeidsforholdene. Implenia sørger for at sikkerheten til sine ansatte alltid er høyeste prioritet og at de som arbeidsgiver selv tar ansvar for en primær metode for evakuering.

Redning av tårnkranfører kan være meget ressurskrevende for nødetatene i en reell situasjon. Ved å selv planlegge for verst tenkelige forhold, står prosjektet og de ansatte selv godt rustet til å håndtere brodden av krevende situasjoner.

Sikkerhet er standard hos Wolffkran

Foto: DownRight. Sindre Aamodt fra Wolffkran var med på å sette opp sikkerhetssystemet og øver her på egenredning.

En ekstra trygghet for Implenia og andre aktører i bransjen er at alle Wolffkraner i Norge leveres med DownRight sitt redningsutstyr som standard. Dette utstyret inkluderer ikke bare redningssekker, men også fluktmasker som gir kranføreren nødvendig beskyttelse mot røyk og giftige gasser ved en nødsituasjon. Dette gjør det enkelt for kunder å velge en av verdens mest anerkjente kranmerker og samtidig få tilgang til kanskje verdens mest effektive metode for evakuering av tårnkranførere. Noen av landets største kranskoler utdanner allerede elevene i bruk av dette, før de kommer på arbeidsplassen.

Ved å inkludere dette utstyret i alle sine kraner i hele Norge, setter Wolffkran en ny og nasjonalt ledende standard for sikkerheten for tårnkranførere.

Dette gir økt trygghet og en veldig enkel løsning for både kranoperatører og arbeidsgivere.

Ønsker en felles bransjestandard

Foto: Wolffkran. Fra venstre: Instruktør Dag Reynolds, Daglig leder i Wolffkran Frank Kvam, Instruktør Anders Kanten og HMS-Ingeniør Sunniva Hamsund fra Implenia.

Kvam sa: «Det har vist seg krevende for kunden å selv finne en løsning som er innenfor alle lover, forskrifter og standarder. Derfor gjør vi det veldig enkelt for kunden å velge Wolffkran, hvor alt er i orden fra dag 1».

Både Kvam og Kanten (fra DownRight) håper at de andre nasjonale kranselskapene velger å gå for denne løsningen. Slik får vi etablert en felles bransjestandard for redning fra tårnkraner.

Dette vil gjøre sikkerhetsarbeidet enklere for både kranførere og nødetatene. Ingen må da lære seg flere systemer.

Dette er lovpålagt livreddende utstyr som ligger klart i kranene, før ulykken skjer. Det blir også lettere for kunden å være innenfor lovpålagte krav. Kranene burde enkelt og greit komme komplette.

Vårt felles mål er å ha en syk eller skadet kranfører trygt nede på bakken, selv før nødetatene ankommer skadestedet.  

Fornebubanen er et prosjekt som vil forme Oslo-regionens infrastruktur for mange år fremover. Vi er stolte av å kunne bidra til dette arbeidet.