I 2023 var 8 skolebarn fanget i en gondol i Paksistan. Verden holdt pusten mens en redningsaksjon ble planlagt. Det har også vært lignende hendelser både i Tyrkia og til og med i Norge.
Av: Anders Kanten
DownRight ønsker å ha redningsutstyret i gondolene, før uhellet er ute. Dette vil spare dyrbar tid.
Gondoler og taubaner i Norge kan ha en høyde opp til 200 meter over bakken, på de mest ugunstige stedene. Norge har noen av verdens bratteste taubaner og det betyr også at vi i fremtiden kan se noen av verdens mest krevende redningsoppdrag.
Et Sea King-helikopter har vært der og prøvd å hente dem ut, uten å lykkes.
Denne overskriften er et sistat fra en artikkel i BT fra 20212, da 2 montører satt fast 100 meter over bakken i over et døgn. Dette skjedde ved Stryn i en liten arbeidskurv på 1 x 1,5 meter. Helikopteret måtte gi opp da det ikke var helikoptervær og Alpin Redningsgruppe måtte bistå. Slikt tar tid og det var meget heldig at ikke en av montørene da fikk et illebefinnende som for eksempel pustestans eller hjerteinfarkt.
Å basere seg på en SAR Queen med vinsj er nok i mange tilfeller det mest gunstige, hvis redningsutstyr ikke er tilgjengelig der ulykken skjer. Det finnes 5 baser for disse i Norge. De er på beredskap på basene i Banak, Bodø, Ørland, Rygge og Sola. De fleste oppdrag er løst innen 60 minutter, men helikoptrene kan være opptatt på andre oppdrag eller satt på bakken på grunn av for eksempel uvær.
Hvor lang tid tar en redning?
I April 2024 var det en gondolulykke i Tyrkia. En person døde og 40 mennesker satt fast i 19 timer.Hvis alle gondolene hadde hatt egnet redningsutstyr ombord, ville de kunne ha evakuert på minutter.
Hvis utstyret ligger klart i Gondolen, settes dette opp på kun 2-5 minutter. Gondoler skal ha direkte radiokontakt med en sentral ved nød. Sentralen kan veilede brukerne i å sette opp utstyret og bruksanvisning ligger ved.
Nedsenkingen går automatisk ned med 0,9 meter i sekundet. Dette betyr at to personer kan klipse seg på nedsenkeren på likt og evakuere 200 meter på 3 minutter.
Total tid estimert for hele prosessen (fra 200 meter) er 5-10 minutter, avhengig av om brukerne har øvd med ustyret før eller ikke.
Ved flere som skal evakueres, vil naturligvis tiden øke. Uansett vil dette være ekstremt mye raskere enn å tilkalle helikopter.
Brukerne behøver kun å ta på seg den trekantformede redningsdrakten og å klipse seg på karabinkroken.
Drakten fungerer slik:
Hvordan ser nedsenkeren ut?
Nedsenkeren festes direkte til et markert punkt over skulderhøyde. Deretter er det bare å klipse seg inn på karabineren og tråkke på utsiden av gondolen. Systemet bremser og regulerer hastigheten helt selv, så brukeren kan derfra bare nyte turen ned i et behagelig tempo.
Vi tilbyr også to noe mer kompliserte versjoner, som også kan brukes som vinsj (elektrisk eller manuell). Disse kan benyttes til å redde for eksempel en person som henger i fallsikring og må avlastes fra eget utstyr.
Hvor mange mennesker kan reddes ned fra en gondol eller stolheis?
Utstyret kan enten senke ned 2 personer (280 kg) på en nedsenking. Alternativt så kan brukerne henge en drakt i hvert tau. Da vil en tom drakt gå opp, når ett menneske går ned. Vi kan redde samtlige gjester som det er plass til i en gondol med kun utstyret som er i boksen som heter «Endurance PAC».
Lagring av redningsutstyret
Denne boksen kan ha 200 meter med tau og har en levetid på 30 år, før den må åpnes. Dette er mulig da utstyret er vakuumpakket uten fuktighet eller ytre påvirkninger som oksygen og UV-stråler. Boksen veier tom 12,4 kg og full ca 37 kg (avhengig av lengde tau). Den har ytre mål på L 80,6 B 52,7 H 80,6 CM. Vekt tom er 12,4 kg.
Lovpålagt å ha en metode for redning fra gondoler og taubaner
Regelverket for taubaner og gondoler faller inn under Statens Jernbanetilsyn. Regelverket er beskrevet i taubaneforskriften. Mer spesifikt skal vi nå ta for oss utdrag fra to forskrifter.
Kapittel 2. Generelle krav til taubanevirksomheten, § 2-13. Krav til sikkerhetsstyringssystem
Sikkerhetsstyringssystemet skal være dokumentert og kjent av alt driftspersonell.
Sikkerhetsstyringssystemet skal være tilpasset arten og omfanget av den aktuelle virksomheten og skal inneholde bestemmelsene som er nødvendige for å ha kontroll på risikoen forbundet med virksomheten.
I sikkerhetsstyringssystemet skal taubanevirksomheten minst beskrive:
e. Kompetanse- og opplæringskrav for driftspersonellet, inkludert krav til førstehjelps- og redningskompetanse.
f. Beredskapsplaner for nødsituasjoner og andre situasjoner som kan true sikkerheten
§ 2-15.Krav til beredskapsplaner
Beredskapsplanen skal minst inneholde:
a. intern og ekstern varslingsliste
b. oversikt over førstehjelps- og redningsutstyr og hvor det er plassert.
Beredskapsplaner for svevebaner og kabelbaner skal i tillegg inneholde:
a. En detaljert redningsplan
b. Rutiner for å planlegge og gjennomføre regelmessige redningsøvelser
c. Rutiner for å evaluere og følge opp redningsøvelsene
d. Oversikt over kommunikasjonsutstyr, utstyr for evakuering eller nedfiring for personer og hvor utstyret er plassert.
Som vi ser av loverket over, så skal alle som har ansvaret for en taubane, ha en primær plan for redning av brukere samt ansatte. Dette inkluderer utstyr for evakuering eller nedfiring for personer. Å tilkalle nødetatene eller helikopter er så i måte en plan B.
Årlig sertifisering
Som alt annet redningsutstyr som kan holde vekt, må denne årlig sertifiseres. Dette er inkludert i leieprisen som vi ønsker å holde så rimelig som mulig. Vårt mål er å komme ut i alle tårnkraner, gondoler og vindmøller i hele landet.
Kontakt oss for pris og skreddersydd løsning, hvis dette er aktuelt for deres bedrift.