Skip to main content
Foto: Instruktør Dag Reynolds (59) på stand hos den første årlige Kran og Løftkonferansen i 2024 i regi av Kranteknisk Forening (KTF). Her ble løsningen for redning i fra tårnkran først presentert.

Kranransjen burde enes om en felles bransjestandard for redning i fra tårnkran. Dette vil forenkle opplæring av både tårnkranførere og nødetater. Derfor jobber DownRight å bli bransjens eget HMS-initiativ. Les mer om arbeidet så langt.

Før vi startet opp firmaet, gjorde vi omfattende markedsundersøkelser hos både nasjonale entreprenører og kraneiere. Det viser seg dessverre at nesten ingen tårnkraner i Norge har en godkjent rømningsvei. Dette er det krav om i arbeidsmiljøloven.

Faktisk var dette estimert til å være fungerende på kun 1-2% av tårnkraner i Norge. Noen arbeidsgivere belaget seg på heis for å oppfylle lovkravet. Denne kan man dessverre ikke bruke i for eksempel en brann. Heller ikke hvis det er uegnet å evakuere ved kranfoten. Til arbeidsgiveres forsvar, har det heller ikke vært et system som har vært lett å oppdrive før nå.

Instruktørkompetanse til evakuering i fra tårnkraner

Veldig få mennesker sitter med den nødvendige kompetansen for å utvikle et system som er universielt fungerende på alle typer tårnkraner i Norge. Spesielt ikke et system som er uavhengig av kranprodusent, modell eller utforming. Helt ærlig så hadde heller ikke vi all nødvendig kunnskap da vi startet opp heller. Derfor måtte vi også sette oss på skolebenken og lære oss denne spisskompetansen. 3 år etter vi startet å planlegge, var firmaet en realitet og vi mener selv at vi har funnet markedets beste løsning som er verdig en bransjestandard i redning i fra tårnkran. Elevene her var grunnleggerne i firmaet; tårnkraninstruktør Anders Kanten (40) og tau og førstehjelps-ekspert Dag Reynolds (65).

Foto: Anders Kanten. På dette bildet ser vi trening på Skylotecs Vertical Rescue Collegue i Löddeköpinnge i Sverige, for å ta et instruktørkurs.

Foto: Anders Kanten. På dette bildet ser vi trening på Skylotecs Vertical Rescue College (VRC) i Löddeköpinnge i Sverige, for å ta et instruktørkurs i bruk av utstyret.

Hvordan fant vi løsningen?

Selv om vi til sammen har en meget bred kompetanse på kraner og rappellering, så krever trygg bruk både kunnskap og ikke minst riktig utstyr. Det å eliminere «kjekt å ha» og å få ned volum og vekt, var en stor utfordring.

Det vi raskt fant ut var at for eksempel under en brann er det kanskje er nullsikt på grunn av røyk. Da kan man ikke forvente at brukerne skal slå trygge knuter. Å feste komplisert og ukjent utstyr til ett tau var også uaktuelt.

Systemet måtte være så enkelt som over hodet mulig og mest mulig automatisk. Vi måtte også ha en god e-læring på de vanligste språkene man finner på en byggeplass. Vi planlegger også praktiske øvelser og når og hvor dette skjer kan man få beskjed om i appen.

Hva finnes i markedet av alternativer?

Vi så på hva andre land gjorde, men det var ingenting som oppfyllte de tøffe kriteriene brannvesenet kom med. Noen kranselskaper har løsninger for enkeltpersoner. Dette hjelper ikke hvis personen må eskorteres ned av nødetatene ved for eksempel beinbrudd.

Tilbudt falsk trygghet?

En annen utfordring vi snublet over var at ett av systemene i omløp for egenevakuering av enkeltpersoner krevde 60 kilo med vekt for å aktiviseres. Slettes ikke alle kranførere veier det. Spesielt ikke nå hvor kvinnene virkelig gjør ett inntog i bransjen.

I ytterste konsekvens da, så risikerte kranføreren å bli hengende fast under krana uten mulighet til å komme seg hverken opp eller ned. Dette kan gjøre en vond situasjon verre.

Her er kravene fra brannvesenet:

  • Utstyret må være forseglet fra produsent, hvis de skal kunne trene med og stole på tredjeparts HMS.
  • Systemet må tåle å senke ned en skadet person, sammen med en redningsperson
  • Systemet må sikre frie luftveier
  • Utstyret må være mobilt.

Løsningen

Sammen med tyske Skylotec som er selve bransjestandarden på redning i fra vindmøller, laget vi en redningssekk som inneholder alt mennesker i en tårnkran trenger for å evakuere ned seg selv. Den er mobilt i form av en ryggsekk. Nedsenkeren er godkjent for hele 280 kilo vekt (2 personer) i en enkelt nedsenking. Denne aktiviseres med kun 30 kilos vekt i karbineren. Den automatiske nedsenkeren som heter «Milan 2.0» senker ned kranføreren i en behagelig hastighet på 0,9 meter i sekundet.

Den automatiske nedsenkeren muliggjør også redning av så mange personer som nødvendig, med kun to redningsdrakter. Se illustrasjonen under:

Foto: Skylotec. Dette bildet illustrerer fint hvordan flere mennesker kan redde ned seg selv etter systemet er satt opp. Når en drakt går ned, går den andre opp. Det er ønskelig å ha en felles bransjestandard for redning i fra tårnkran som kan redde så mange det er behov for og ikke bare en.

Hvor kan dette bestilles?

Frem til nå har vi fått med oss to solie aktører i markedet, tårnkranleverandør Wolffkran og kranselskapet Kranfører AS. Oversikten over forhandere som til en hver tid er oppdatert kan du se her.

Vi er i dialog med samtlige av landets store kranutleiere og håper at alle nasjonale aktører adopterer denne løsningen i nær fremtid.