Skip to main content

På Onsdag 7.08.24 var den første praktiske øvelsen for tårnkranelever fra Viken Kompetanse. Her lærer de fremtidige kranførerne egenredning i fra høyder hvor brannvesenet ikke får tak i de med vanlige stigebiler. Elevene bruker samme type utstyr som er bransjestandard i vindmølleindustrien.

Tårnkranelev Anette Eilertsen senker seg automatisk ned fra en Linden Comansa 330 tårnkran hos RG Crane AS. Krana er 30  meter høy og hun brukte ca 30 sekunder på turen ned, før hun landet trygt på bakken.

Viktig å trene på HMS-tiltak

Spente elever ser på kollegaer som skal senke seg ned fra tårnkrana til Rental Group Crane på Åros.

Alle arbeidsplasser skal ha rømningsvei i henhold til både arbeidsplassforskriften og KTF-standarden. Kjennskap og etterfølgelse av begge er viktige for kranførere. Å trene på å kunne redde sitt eget eller andres liv er viktig enten det er et førstehjelpskurs eller egen- og kompisredning.

Første kranskole i verden?

Vertical Rescue Collegue utdannede Dag Reynolds instruerer elever i trygg bruk av livreddende utstyr.

Viken Kompetanse er oss bekjent den første kranskolen som har inkludert alt fra nattkjøring til praksis i egenredning fra tårnkran som standard i læreplanen.

Daglig leder Kim Aagensen har bedt DownRight om å ta med alle tårnkranelever på evakuering av tårnkran. Dette er på et rent HMS grunnlag. En slik praksis vil forsikre arbeidsgiver om at elevene er skikket til å redde seg selv. Dessverre mangler mange tårnkraner lovpålagt redningsvei, men kranskoler som BIKS har også startet med teoretisk informasjon. De vurderer også slik egenredning spesielt rettet mot offshorevirksomhet.

Selve utstyret er så enkelt i bruk at kranføreren ikke en gang behøver å benytte hendene sine under den automatiske nedfiringen. Systemet klarer en vekt på 2 personer eller 280 kilo pr nedsenkning.

Selve evakueringsøvelsen er selvsagt helt frivillig. De aller fleste elevene ønsker uansett å gjøre dette under rolige og kontrollerte forhold.